EARLY WARNING SUPPORT |
 |
PLATFORMA
"EU-RO CLEARING FUNDS"
proiect coordonat de
Fundatia EUROLINK – House of Europe |
 |
"Early Warning Support” este
un buletin informativ de alerte rapide privind oportunitatile de investitii prin
fonduri UE post-aderare, realizat sub egida Platformei de Actiune si
Interventie Rapida a Societatii Civile in favoarea stimularii absorbtiei
Fondurilor Europene "EU-RO
Clearing Funds".
Arhiva 2009
Nr.
3 - 31 martie 2009
NOU:
Va
recomandam cu caldura sa consultati si blog-ul gazduit de Partenerul Media al
Platformei EU-RO Clearing Funds -
http://severavram.finantare.ro/
Semne de belsug ar fi, raman de
asteptat semintele de primavara
~ Sumar executiv
al Raportului nr. 6 de Monitorizare
si Evaluare
Paralela asupra stadiului de accesare si
implementare al
proiectelor cu Fonduri Europene ~
In urma consultarilor publice,
desfasurate in cursul primelor doua editii ale Incubatorului de Proiecte si
Afaceri Europene, organizate cu sprijinul principalelor autoritati de
management/ organisme intermediare, in parteneriat cu International Knowledge
Management Institute- sucursala Romania, Asociatia de Stiinte Alternative
si Centrul de Training “ALERON”, a altor consultari publice, conferinte,
sesiuni de training, cat si al inter-activitatii ocazionate prin intermediul
Portalului Platformei “EU-RO Clearing Funds” si de cursurile on-line
organizate in parteneriat cu Universitatea Romana de Stiinte si Arte
“Gheorghe Cristea”, precum si a Scrisorii oficiale de raspuns din partea
Conducerii ACIS, sintetizam in cele ce urmeaza si supunem atentiei
Comitetului Inter-ministerial de Coordonare co-patronat de E.S. Dl Prim
Ministru Emil BOC si E.S. Dl Vice-Prim-Ministru, Dan NICA urmatorul set de
observatii, sugestii, recomandari si propuneri privind accelerarea si
imbunatatirea imediata a procesului de accesare si implementare a proiectelor cu
fonduri UE, in special a asigurarii sprijinului tehnic si logistic.
-
Campaniile de
informare-constientizare necesita deplasarea neta a accentului de pe bifarea
cantitativa spre un revers calitativ
In relatia dintre autoritatile de
management/organismele intermediare si beneficiarii potentiali sau actuali de
finantare UE, accentul principal continua sa cada pe componenta de promovare/
publicitare generica si de informare generala si nu pe cea de advocacy,
de argumentare personalizata, explicativa si de mentoring educational
a beneficiarilor, in asemenea mod incat utilizarea fondurilor UE sa dea un
semnal concludent de dinamism si pragmatism agentiilor de rating si
investitorilor straini potential interesati de Romania.
-
Desfasurarea practica a
achizitiilor publice in randul beneficiarilor din sectorul public ramane
“calcaiul lui Ahile” al intregului proces
In urma rapoartelor si presiunilor
constructive anterioare ale Platformei “EU-RO Clearing Funds”, Guvernul a avut
laudabila initiativa de simplificare si ameliorare a legislatiei legate de
domeniul achizitiilor publice. Totusi, pana in prezent, propunerile de amendare
legislativa nu se bucura deocamdata de un aviz consultativ favorabil din
partea Comisiei Europene si nu au reusit sa intruneasca consensul minimal
din partea organizatiilor de consultanta si ale societatii civile implicate in
cadrul procesului. In mod logic, s-ar impune o revizuire stabila a intregii
legislatii in domeniu, printr-o cat mai larga consultare cu institutiile
protagoniste ale procesului, in asa fel incat regulile jocului sa nu mai
fie schimbate, cel putin atat de frecvent, in timpul procesului de absorbtie,
iar beneficiarii si contractorii/furnizorii de servicii sa-si risipeasca
suspiciunile anterioare si sa dobandeasca o sporita incredere si implicare
pentru consolidarea transparenta si pe baze realiste a intregului proces
de contractare si sub-contractare, atat in sistemul public, cat si in cel
privat. Din nefericire, a continuat practica introducerii de modificari de ultim
moment ale caietelor de sarcini sau chiar anulari intempestive ale licitatiilor
mari pe axa tehnica, ceea ce mentine un climat de relativa ambiguitate si
neincredere printre aplicantii potentiali si exclude uneori din start ofertele
companiilor romanesti de consultanta.
-
Lungul drum al accesarii
parteneriatelor public-private pragmatice si transparente: inca faza de “mar
al discordiei”
Referitor la prioritatea adoptarii
urgente a unor reglementari legislative constructive legate de valorificarea
inteligenta si flexibila a oportunitatilor oferite de Parteneriatul
Public-Privat, inclusiv in urma presiunilor mediului de afaceri, in special
a initiativei “Guvernul Privat”, a propunerilor avansate de Asociatia
Oamenilor de Afaceri din Romania si de Forumul Civic si de Afaceri
(editia a II-a), organizat de Platforma “EU- RO Clearing Funds”, Guvernul a
anuntat ca are in lucru o asemenea reforma reglementativa in favoarea
incurajarii demararii unor proiecte importante de investitii in acest sistem
european. Ramane de vazut daca formularea acestor reglementari se va face in
timp util si daca ea va fi bine primita de Comisia Europeana, in sensul
respectarii legislatiei armonizate a concurentei/ajutorului de stat, ca si a
reformelor unitare in curs la nivelul Uniunii Europene.
-
Buturuga pre-finantarii din
targ poate rasturna judecata de acasa a intreprinzatorilor solicitanti de
finantare nerambursabila
In ceea ce priveste intrunirea
co-finantarii proiectelor pentru beneficiarii potentiali, mai ales a celor din
sectorul IMM, in asemenea mod incat sa nu devina un obstacol important in
accesarea fondurilor, fara a se mentiona din pacate, din pacate, o data
concreta, incepand cu acest an, conducerea ACIS ne-a informat ca si
beneficiarii din mediul privat vor putea si ei primi o pre-finantare.
Cuantumul acesteia va fi nu mai mare de 35% din valoarea ajutorului de stat, iar
aceasta va putea fi utilizata pentru demararea cheltuielilor legate de proiect:
redactarea proiectului si a anexelor tehnice necesare - studiu de fezabilitate,
plan de afaceri etc. In plus, pentru sprijinirea organizatiilor
neguvernamentale solicitante, autoritatile au decis ca rata de co-finantare
a tuturor proiectelor la care acest tip de beneficiar este eligibil sa fie de
minim 2%, in conditiile in care ONG-urile primesc si o pre-finantare, care poate
ajunge pana la 40% din valoarea proiectului. In perspectiva viitoarelor apeluri
de proiecte, ramane de vazut daca si cand exact anume aceste prevederi vor
deveni valabile si efectiv operationale.
-
Co-finantarea si
garantarea/re-garantarea financiar-bancara a co-finantarii - captive inca
“bunelor intentii” si ale unui Turn Babel al bancilor comerciale
In acelasi context, pentru
asigurarea unui sistem realist de co-finantare, re-finantare si de
garantare/re-garantare a creditelor oferite beneficiarilor, in special din
sectorul privat, este vitala impunerea unui sistem legal transparent,
unificat si armonizat de principii si reguli pe care bancile sa il utilizeze
in practica de acordare a pre- si a co-finantarii. Deocamdata, in pofida
consultarilor cu usile inchise intre Guvern, BNR si Asociatia Romana a Bancilor,
nu s-a ajuns la un rezultat concludent si pozitiv, iar perceptia publica asupra
atitudinii si rolului bancilor in cadrul procesului continua sa se degradeze,
iar prestigiul social al acestora continua, din nefericire, sa scada. Singura
veste buna data de Guvern este aceea legata de capitalizarea suplimentara a
Eximbank, CEC Bank si FNIMM, insa pana in prezent nu sunt date publicitatii
detalii concrete legate de sumele si termenele de operationalizare.
-
Temele administrative neglijate
inaintea aderarii la UE si in anii anteriori isi pot arata roadele otravite la
ora recoltei
Am facut deja un Apel public
catre noul Guvern sa impuna un tratament egal, nediscriminatoriu din punct
de vedere al respectarii termenelor de executie si predare a lucrarilor atat
solicitantilor, cat si celor care gestioneaza programele operationale.
Deocamdata, acest regim este complet debalansat in detrimentul solicitantilor,
carora li se impun termene stricte si chiar draconice, in timp ce functionarilor
care nu respecta aceste termene, introduc frecvent corrigendum-uri peste
corrigendum-uri nu li se imputa nici un fel de penalitati sau nu li se
administreaza sanctiuni. In situatia in care nu s-a reusit o evaluare mai
precisa a necesarului de evaluatori, ar fi trebuit sa se apeleze imediat la
licitarea partii de selectare a proiectelor catre societati specializate in
domeniu din Romania sau UE. Din pacate, din acest unghi de vedere, in Romania
exista o mare carenta de evaluatori si de auditori ai proiectelor complexe cu
granturi publice, ceea ce este de natura sa genereze dificultati intregului
mecanism si ritm de derulare al selectiei proiectelor. Inca o data, pe aceasta
cale, apelam insistent la noul Guvern sa impuna ca reforma administrativa
profunda din Romania sa inceapa urgent cu modul de repartizare a sarcinilor
si evaluarea rezultatelor pe proiecte concrete a functionarilor si expertilor
implicati in procesul de accesare a fondurilor, inclusiv in ceea ce priveste
recompensarea sau penalizarea acestor persoane. Daca un model de acest gen va fi
dat, intreaga reformare a administratiei publice se va indeplini mai lin si va
genera efectul reducerii decalajului de management intre administratia publica
si cel al sectorului privat si a celui academic si ONG.
-
Neimplicarea capitalului de
inteligenta si creativitate din diaspora, dar si a capitalurilor romanilor
care lucreaza in alte state poate intarzia reformele si bunastarea romanilor
de acasa
In pofida numeroaselor invocari si
apeluri anterioare, nu au fost formulate si transpuse in practica politici si
masuri eficiente de re-atragere a tuturor competentelor de origine autohtona in
domeniile de referinta ale programelor cu fonduri UE pentru a fi readuse mai
ales in circuitul modalitatilor de stimulare a cresterii competitivitatii
economice a produselor si serviciilor din Romania. Reiteram ideea ca nu ne mai
permitem luxul de a aplauda in continuare repatrierea anuala a unor
capitaluri de 7-8 miliarde care sa rotunjeasca in mod copios tezaurul BNR,
fara ca si partea de capital mai pretioasa a inovativitatii autohtone sa nu fie
pusa in valoare. De aceea, consideram ca - in cadrul initiativei formulate in
cadrul Platformei CEFTAC de catre Consilierul Primului Ministru, Dr. Andreea
VASS - privind creearea Consiliului National al Competitivitatii -, ar
merita trebui sa figureze la loc e cinste pe agenda guvernamentala alaturi de
stimulente pentru atragerea acestor capacitati creative si resurse financiare
activabile intr-un mod cat mai ingenios si concludent.
-
Rolul de Cenusareasa al
consultantei de proiect poate deveni cuiul lui Pepelea in accesarea si
implementarea proiectelor cu fonduri UE
Dupa cum am subliniat si in
rapoartele anterioare si in Apelul Deschis adresat noului Guvern si noului
Parlament, se resimte puternic lipsa unei recunoasteri unitare si a unei
reglementari adecvate a furnizarii activitatii de euro-consultanta
pentru proiectele cu finantare europeana, in sensul ca nu exista o departajare
si clasificare recomandabila a agentiilor de consultanta cu minima expertiza
anterioara in domeniul proiectelor cu finantare nerambursala si cu un portofoliu
relevant, acumulat in perioada de pre-aderare. Principala consecinta regretabila
este ca, din acest motiv, nu pot fi incurajate in mod constructiv cele trei
tipuri de culturi carente si respectul real fata de acestea in Romania:
cultura parteneriatului pe baze negociate, viabile si stabile; cultura
„valorii adaugate UE” a proiectelor (capacitate de transferare a bunelor
practici din alte state memebre UE spre realitatile romanesti); cultura
managementului de proiect, drept calea principala de consolidare a
capacitatii institutional-administrative si a apropierii standardelor din
sectorul public in raport cu exigentele din sectorul privat, ca si
re-centrarea schimbarilor in perimetrul focalizator al standardelor si
regulilor Pietei Unice Europene.
-
O deviza stringenta pentru
beneficiari: pregatiti vara sanie, iar iarna car!
Indemnul autoritatilor ar trebui sa
cada din start pe latura de substanta a implementarii si nu pe semnarea formala
mai rapida de contracte de finantare. Consideram ca anuntata simplificare a
procedurilor de depunere a proiectelor si anexelor necesare acestora ar urma sa
se dovedeasca benefica, mai ales daca ea va surveni cat mai curand cu putinta,
in asa mod incat noile cerinte din ghidurile solicitantului sa poata fi
aplicate la timp. Simplificarea insasi nu poate reprezenta un scop in sine, ci
ea merita con-mensurata si balansata cu o mult mai atenta constientizare a
problemelor ulterioare din cursul implementarii, in special la nivelul
asigurarii unei monitorizari interne si a raportarii ritmice
judicioase care sa le asigure beneficiarilor fluenta dorita a rambursarii
cheltuielilor.
-
Autoritatile de gestiune a
fondurilor ar merita sa abandoneze oglinda mamei vitrege a Albei ca Zapada
pentru mai dese confruntari cu „piticii” reali din teren
In pofida demersurilor intreprinse,
nu s-a reusit conjugarea unui mecanism de dialog consultativ structurat intre
Comitetul Inter-Ministerial al Guvernului si Platforma Societatii Civile „EU-RO
Clearing Funds” care realizeaza in mod impartial, de mai bine de doi ani, o
campanie nationala de infomare si advocacy, precum si o constanta monitorizare
si evaluare paralela, in sistem de auto-finantare propriu, a procesului de
absorbtie. De asemenea, nici noul Guvern nu a prevazut pana acum solicitarea
unor analize, studii etc din afara propriilor structuri asupra stadiului vadit
nemultumitor al utilizarii de pana in decembrie 2008 a fondurilor UE.
Cu acest nou prilej, Platforma de
Actiune si Interventie Rapida a Societatii Civile “EU-RO Clearing Funds”
apreciaza in mod favorabil eforturile facute de noua conducere a ACIS de a intra
in acest mecanism de dialog consultativ structurat, insa continua sa considere
ca este absolut necesara cooptarea reprezentantilor acestei platforme pe
langa Comitetul Inter-ministerial, cel putin cu statut consultativ sau de
observator. Acesta este si spiritul solicitarii oficiale adresate la inceputul
anului 2009 de catre Platforma “EU-RO Clearing Funds” Cancelariei Primului
Ministru, in vederea accelararii eficientizarii si transparentizarii
intregului proces de accesare si implementare a proiectelor co-finantate de
fondurile europene. Ne punem in continuare nadejdea intr-un raspuns constructiv
pentru un bilant cu adevarat prosper pana la finele anului.
Pentru
conformitate,
Secretariatul
Platformei de Actiune si Interventie Rapida a
Societatii Civile
in
favoarea stimularii absorbtiei Fondurilor Europene – “EU-RO Clearing Funds”
Coordonator general: Prof. Sever AVRAM, Presedinte executiv EUROLINK- House of
Europe
Internet:
www.
StructuralFunds.ro
; E-mail:
info@structuralfunds.ro
Anunturi utile
In aceasta rubrica va semnalam care sunt cele mai recente apeluri
pentru prezentarea de proiecte din fonduri UE.
30 aprilie - “Sisteme adecvate de management pentru protectia
naturii” - beneficiari: ONG-uri, institute de cercetare, universitati
muzee -
link;
4 iunie -
Proiecte de CD in parteneriat intre universitati/institute de
cercetare-dezvoltare si intreprinderi - beneficiari:
intreprinderi
cu sau fara activitate CD mentionata in statut, dar pentru care
cercetarea-dezvoltarea nu constituie obiectul principal de activitate
-
link;
11 iunie
- “Proiecte CD de inalt nivel
stiintific la care vor participa specialisti din strainatate” -
beneficiari: organizatii de cercetare; intreprinderi cu activitate CD -
link;
1 octombrie - Crearea Centrelor Nationale de Informare si Promovare
Turistica (CNIPT) si dotarea acestora - beneficiari: unitati administrativ
teritoriale, prin autoritati ale administratiei publice locale -
link;
Depunere
continua - "Introducerea si mentinerea in functiune a
sistemelor de management, inclusiv EMAS" (PO DCA: AP 2 "Imbunatatirea
calitatii si eficientei furnizarii serviciilor publice, cu accentul pus pe
procesul de descentralizare", DMI 2.2 "Imbunatatirea calitatii si
eficientei furnizarii serviciilor") -
link.
In 31 martie 2009 AMPOSDRU a deschis liniile de finantare
aferente schemelor de ajutor de stat pentru ocupare, pentru
formare generala si specifica si ajutorul de minimis.
Din acest moment, orice intreprindere din Romania va putea trimite
electronic prin aplicatia
ActionWeb,
la AMPOSDRU, cereri pentru subventionarea salariilor noilor angajati,
formarii profesionale a salariatilor sau pentru imbunatatirea conditiilor
de munca, in scopul reducerii accidentelor de munca si riscului
imbolnavirilor profesionale.
Invitatii la evenimente recomandate
Editie Extraordinara a
INCUBATORULUI de
PROIECTE si AFACERI EUROPENE pentru Relansarea Sectorului IMM
cu ocazia Saptamanii Europene a IMM-urilor,
in onoarea Zilei Schuman a Uniunii Europene si a Zilei Independentei de Stat a
Romaniei
Distinsi Colegi,
avem placerea sa va aducem la cunostinta ca prin
sprijinul acordat de Guvernul Romaniei prin Agentia pentru Implementarea
Proiectelor si Programelor pentru IMM (AIPIMM) de sub egida MIMMCMA,
personal al Dlui Ministru Secretar de Stat Ion Cristian HAIDUC, precum si a
altor prestigiosi parteneri internationali si romani, in contextul celebrarii
Saptamanii Europene a IMM-urilor, sub cupola Complexului Expozitional
ROMEXPO,
in perioada 8-9 mai 2009, Platforma de Actiune si Interventie Rapida
“EU-RO Clearing Funds”, partener de dialog consultativ structurat al Comisiei
Europene si al ACIS, cooordonata de Fundatia EUROLINK-Casa Europei,
organizeaza Editia extraordinara a Incubatorului de Proiecte si Afaceri
Europene pentru relansarea sectorului IMM.
Dupa succesul primelor doua editii din 2009 ale
Incubatorului de Proiecte si Afaceri Europene, precum si a Forumului
Civic si de Afaceri cu caracter national (decembrie 2008), acest Targ de
Solutii Practice va procura prin reuniunile in plen si prin standurile
tematice urmatoarele beneficii directe:
-
Analiza prealabila
instant a oportunitatilor firmei Dvs. de finantare si orientarea
dezvoltarii in contextul fondurilor valabile UE;
-
Astrograma personalizata
a aranjamentului financiar ideal: caz cu caz, in sistem face to
face (pe baza completarii fisei personale si a
programarii prealabile)
-
Formarea
intensiva/certificarea in sistemul
international Knowledge Management (Managementul Cunoasterii)
prin modulul KM Fundamentals
-
Racordarea directa cu
decidentii prezenti si negocierea pe viu a parteneriatelor de
investitii cele mai rentabile prin Bursa de Contacte Profitabile
-
Consilierea personalizata
ad-hoc girata de brand-ul “Warwick Legal Network” (SCA
Deleanu Vasile-Avocati) si “Detente Consultants” (Paris) pentru
componenta legata de contractele juridice, caietul de sarcini pentru
licitatie, aranjamente posibile de tip Parteneriat Public-Privat (PPP)
-
Ghidajul catre cele mai
profitabile valorificari a investitiilor imobiliare prealabile catre
noi domenii: dezvoltare turistica, investitii de mediu, investitii
non-agricole in mediul rural
-
Primirea kitului (in format
CD): „Cei 7 Pasi pentru Finantari Europene, Solutii si Investitii
Inovative de Succes”
Pentru detalii complete privind agenda reuniunii, conditiile de inscriere
si participare, cei interesati pot consulta siteul
evenimentului
sau
contacta secretariatul Platformei “EU-RO Clearing Funds” la tel.-fax:
021.2304997 sau prin
e-mail.
Mentionam ca numarul maxim de participanti este de 100 de persoane, iar
termenul-limita de inscriere este data de 4 mai 2009.
Cu urarile noastre de succes,
Prof. Sever AVRAM
Coordonator General - Platforma “EU-RO Clearing
Funds”
Presedinte Executiv - EUROLINK-Casa Europei
INVITATIE
SPECIALA
In urma succesului repurtat prin primele doua
editii ale Incubatorului de Proiecte si Afaceri Europene, va invitam sa
va bucurati de avantajele programului nostru neguvernamental realizat in
parteneriat cu Knowledge Management Institute-Romania, reprezentant pentru
Europa de Est al
International Knowledge Management Institute
(Washington, DC - SUA). Certificarea in Managementul Cunoasterii (KM)
constituie cea mai recenta si inovativa dintre cele 3 sisteme pe plan mondial
de training si, in paralel, de certificare in domeniul managementului, axata
pe o noua viziune asupra organizarii, utilizarii si valorificarii
cunostintelor in cadrul organizatiilor de tip public sau privat.
In acest sens, avem placerea sa va semnalam oportunitatea participarii
la urmatoarele reuniuni speciale de afaceri si cu caracter inter-activ de
training/ certificare, pe care
Knowledge Management Institute-filiala Romania,
cu sprijinul
EUROLINK- House of Europe Foundation,
intentioneaza sa le organizeze in cursul lunilor aprilie si mai 2009.
Amintim ca
unicitatatea programelor consta in combinatia provocatoare, deja profund
testata anterior, intre formarea/consacrarea oficiala a unei
noi elite a managerilor, expertilor si
consultantilor in sistemului
Managementului Cunoasterii in Romania, pe
de o parte, si gasirea celor mai inteligente solutii concrete de accesare
si implementare a proiectelor de dezvoltare/ investitii. Special
Guest Lecturer este Presedintele
Knowledge Management Institute-Romania, MBA-George Town University (USA),
Dl Octavian SERBAN-Certified
Management Consultant. Programul este supervizat academic de: Presedintele
Asociatiei de Stiinte Alternative - Prof. Univ. Dr. Carmen COSTEA (ASE) si
Seful Dept. de Integrare Europeana al Institutului de Economie Mondiala al
Academiei Romane - Prof. Univ. Dr. Petre PRISECARU.
La sugestia unui
numar important de participanti la editiile anterioare, precum si ale
candidatilor potentiali, am decis ca odata cu editia a III-a a
Incubatorului de Proiecte si Afaceri Europene,
inscrierile sa se faca in mod continuu, conform criteriului “primul
venit-primul servit” in limita unui numar de maxim 15
participanti per reuniune de lucru,
cf. Calendarului de desfasurare de mai jos:
KM Fundamentals
+ “Oportunitati concrete de finantare UE”:
Bucuresti, 10 aprilie 2009
KM SPECIALIST:
Bucuresti,
10-11 aprilie 2009
KM EXPERT:
Sighisoara, 15-17 mai 2009
Rezervarea locului de
participare se face prin transmiterea
Formularului de Inscriere
disponibil pe siteul
evenimentului.
Pentru inregistrare gratuita:
link
Nr. 2 - 28 februarie 2009
NOU:
Mentionam si va recomandam cu caldura sa consultati
si blog-ul gazduit de Partenerul Media al Platformei EU-RO Clearing Funds -
http://severavram.finantare.ro/
Noutati
privind accesarea fondurilor europene
Supervizarea
ritmului de sectie a proiectelor europene urca la nivelul Primului Ministru
Primul Ministru Emil BOC a declansat
recent o operatiune de super-monitorizare referitoare la procesul de avizare a
proiectelor cu finantare europeana care intra in responsabilitatea Autoritatii
pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale (ACIS). Mentionam ca pana in
prezent aceasta supervizare era asigurata doar la nivelul unui secretar de stat
din Ministerul Finantelor.
Scopul principal enuntat al acestei
masuri este acela de a se reusi scurtarea termenelor de avizare de catre
autoritatile de management ale proiectelor depuse de beneficiarii potentiali.
Ramane de vazut daca aceasta procedura va avea consecinte practice pe termen
scurt pentru accelerarea procesului de accesare a fondurilor europene. Ridicarea
ierarhica a palierului de supervizare a procesului de selectie a proiectelor da
un semnal pozitiv in sine, dar nu este in masura sa garanteze schimbari de
esenta la nivelele tehnice ale celor care evalueaza si contracteaza finantarile.
Dupa cum se cunoaste, obstacolele principale de pana acum au fost: slaba
capacitate institutionala de evaluare in ritm acceptabil a proiectelor; absenta
unui corp intern de evaluatori independenti de proiecte complexe care sa faca
fata prioritatilor etapei; lipsa unor mijloace de coresponsabilizare
stimulativa, dar si de penalizare a intarzierilor in randul corpului
functionarilor publici implicati in procesul de gestionare a fondurilor UE.
Contrast flagrant
intre nivelul stimularii financiare a administratiei publice si beneficiile
autorilor de proiecte concrete
In cadrul lucrarilor comisiilor
reunite de buget-finante ale Parlamentului Romaniei, Ministrul Finantelor
Publice a facut cunoscut faptul ca, desi Romania a reusit sa absoarba doar 176
milioane Euro din fonduri UE, functionarii au primit deja sporuri in valoare de
300 milioane Euro. In acest context, Ministrul Finantelor a justificat
ajustarile de 3% din PIB din cadrul bugetului de stat pentru a inlatura
exagerarile care s-au produs anterior.
Rezultatul final al acestor masuri
nu este inca, de fapt, cunoscut, intrucat un conflict social intre sindicatul
principal al functionarilor publici si guvern este pe cale sa fie deschis.
Evident, orice nou litigiu de acest gen va fi in masura sa produca noi
temporizari ale ritmului de absorbtie si sa creeze o anumita deruta in randul
candidatilor din sectorul public sau privat la fondurile UE. In continuare, in
absenta unei reforme radicale a sistemului administratiei publice din Romania,
acest gen de asteptari prea optimiste ale functionarilor publici si de deziluzii
ale beneficiarilor potentiali risca sa se adanceasca si sa se cronicizeze in
viitorul apropiat.
Simplificarea
procedurilor de licitatie ramane o ecuatie cu prea multe necunoscute
Membrii Comitetului Interministerial
fondat sub coordonarea Primului Ministru a analizat, in cursul reuniunii de
marti, 24 februarie 2009, proiectul de act normativ privind o noua modificare
neasteptata a legislatiei in domeniul achizitiilor publice. In acest domeniu,
Guvernul este obligat sa ceara avizul expres al Comisiei Europene, intrucat pe
acest plan exista o armonizare legislativa la nivel european.
In principiu, o scurtare a
termenelor prevazute pentru desfasurarea achizitiilor publice este binevenita,
mai ales in spiritul reformelor anuntate de Presedintele Comisiei Europene.
Totusi, o scurtare abrupta a acestor termene, in absenta unei consultari cu
mediul de afaceri si al consultantei de management, risca in continuare sa lase
posibilitatea unor lacune, confuzii si inadvertente ce si-ar putea arata
rezultatele, din nou, in viitorul foarte apropiat. De asemenea, simpla urgentare
a procedurilor fara completa asigurare a tuturor metodelor de preventie legate
de egalitatea de sanse a participarii, transparenta etc, nu este de natura sa
elimine nici dubiile aplicantilor, nici sa garanteze producerea unor
iregularitati ulterioare care sa fie sanctionate de organismele statului sau de
institutiile UE. Este evident ca o reformare profunda a sistemului achizitiilor
publice este asteptata de mediul de afaceri romanesc si european in privinta
absorbtii fondurilor UE, insa principalele modificari ce ar trebui operate se
refera la elementele hilare ale hiper-birocratizarii prezentarii documentatiei
sau al obtinerii caietelor de sarcini (de exemplu, solicitarea foarte multor
documente legate de bonitatea companiei sau de probitatea profesionala si
juridica a candidatilor inainte de a se analiza pe fond calitatea ofertei;
obligatia stampilarii si semnarii personale a sute si sute de pagini in cadrul
ofertelor, in contextul in care legea semnaturii electronice sau o simpla
declaratie pe proprie raspundere ar fi putut scurta enorm procedurile etc).
O consultare structurata, rapida si
eficienta intre toate institutiile responsabile ale statului, precum si cu
Reprezentanta Comisiei Europene si Platforma Societatii Civile de Actiune si
Interventie Rapida “EU-RO Clearing Funds” si asociatiile profesionale relevante
ale consultantilor ar fi salutara, de natura sa elimine suspiciunile si sa
maximizeze ritmul absorbtiei pe baze stabile si transparente.
Miscarea de
indignare si protest a militantilor societatii civile se radicalizeaza in strada
Sub sloganul “Noi facem proiecte,
voi dormiti in ghete!” a avut loc recent o confruntarea stradala intre un grup
de ONG-uri romane beneficiare ale finantarii PHARE si Oficiul de Plati si
Contractare (OPCP) din cadrul Ministerului Finantelor Publice, relateaza siteul
Euractiv.ro. Aceste organizatii, plasate sub stindardul CENTRAS, Pro-Democratia
si CERE, au format “Coalitia pentru eliberarea Fondurilor Europene”. Revolta
acestora se bazeaza pe intarzierile la plata a ultimelor proiecte cu peste un
an.
Dincolo de pitorescul acestui nou
tip de conflict social, este evident regretabila cronicizare a acestui conflict,
in special din perspectiva viitorilor beneficiari potentiali de finantare
post-aderare. Declansarea acestei miscari de protest scoate insa la iveala si
marginalizarea de care se “bucura” in continuare sectorul neguvernamentalca si
slaba capacitate de dialog social pe care o manifesta in continuare noul guvern
si Consiliul Economic si Social, abilitate in acest domeniu. Semnalam, totusi,
ca a fost vorba despre organizatii neguvernamentale foarte mari, dar capacitatea
de solidarizare cu mediul asociativ mai larg al societatii civile nu s-a produs
inca. Totusi, iesirea la dialog a noului secretar de stat numit pentru acest
resort - Dl Iuliu Cosmin COMAN - a fost de natura sa calmeze temporar spiritele.
A fost depus un document special denumit “Petitia Coalitiei pentru eliberarea
Fondurilor Europene”, dar in urma acestui eveniment, care a avut loc in data de
13 februarie 2009, nu s-a produs inca nici o solutionare clara a situatiei.
Masuri anti-criza
pentru formarea in ceasul al 12-lea a angajatilor firmelor romanesti
In cadrul unei recente declaratii
facuta de Ministerul Muncii au fost facute publice detaliile privind noile
scheme de ajutor de stat din partea UE privind trei importante capitole:
subventii pentru angajare; formare profesonala pentru toate categoriile de
companii; imbunatatirea conditiilor de sanatate si securitate la locul de munca.
Potrivit sursei citata, preluata de
Hotnews.ro, prin aceste ajutoare de stat vor putea fi, de pilda, subventionate,
pentru un interval de un an, 50% din remuneratia noilor angajati proveniti din
grupurile vulnerabile. De asemenea, procente consistente de co-finantare a
trainingului vor fi acordate firmelor care isi propun sa faca formarea generala
sau specifica a propriilor angajati.
Este de semnalat, totusi, ca sunt
excluse din start de la aceasta oportunitate toate firmele care inregistreaza
orice fel de datorii la bugetul de stat sau local. Aceste masuri cu caracter
compensatoriu vin, din nefericire, cu o anumita intarziere, deoarece declansarea
blocajului financiar-bancar afecteaza deja un numar mare de IMM-uri si a impins
deja unele IMM-uri la masuri extreme precum declansarea procedurilor de
insolventa sau lichidare. Tinand cont de precedentele in domeniul resurselor
umane, care plaseaza Romania pe ultimul loc ca interes pentru finantarea
activitatilor de training, este insa greu de crezut ca aceste masuri vor
declansa un entuziasm consistent din partea beneficiarilor potentiali in absenta
unui effort care sa fie catalizat cu sprijinul partenerilor sociali si al
asociatiilor profesionale cele mai afectate.
Semnalul de
alarma cu privire la gestionarea fondurilor risca sa ramana o simpla sticla
aruncata in mare
Recent, un grup de firme de
consultanta romanesti au publicat un interesant material dedicat propunerii unor
forme de imbunatatire a accesului la fondurile UE. Analiza acestor aspecte
critice a fost publicata sub egida Hotnews.ro si Euractiv.ro
Dintre problemele majore
inventariate, amintim in mod succint:
-
Aleatoriul datelor de lansare a
apelurilor de proiecte pentru care autorii acuza opacitatea de comunicare si
intarzierile legate de finalizarea documentelor, cu exemplificare pe POS DRU
si APDRP (masura pentru pensiuni);
-
Neconcordanta intre lansarea
apelurilor si finalizarea tuturor documentelor si chiar fata de datele
anuntate in mod oficial pentru care este facuta responsabila opacitatea in
comunicare si gradul de dezorganizare semnalat in cazul aceleasi autoritati
mentionate mai sus;
-
Ín privinta lansarii licitatiilor,
decalarea termenelor la care se primesc proiectele pentru care este facut
responsabil gradul slab de comunicare al AM POS DRU cu beneficiarii
potentiali;
-
Continua modificare din mers a
documentatiei privind licitatiile lansate pentru care este facuta responsabila
neglijenta in redactarea documentatiilor de lansare in cazul mai multor
programe operationale.
Drept efecte principale ale acestor
situatii sunt enumerate: expirarea avizelor; necesitatea modificarii planurilor
de afaceri; eliminarea din competitie a unor proiecte; descurajarea finala a
beneficiarilor potentiali. Printre propunerile de imbunatatire mentionam:
necesitatea furnizarii unui calendar annual al tuturor lansarilor de apeluri;
mentinerea termenelor anuntate, chiar in cazul necesitatii de a reconvoca
cererile pentru proiecte; necesitatea unei acuratete mult mai mari in elaborarea
caietelor de sarcini; interzicerea modificarilor ulterioare in respectivele
caiete de sarcini.
O parte considerabila din aceste
probleme enuntate erau deja cunoscute in mediul beneficiarilor potentialio, insa
majoritatea dintre acestia asteapta mai degraba o viziune coerenta si unitara
din partea coordonarii politice a programelor cu finantare europeana, precum si
co-responsabilizarea fireasca a celor care comit erori sau manifesta neglijenta
in gestionarea programelor operationale.
Deocamdata, echilibrul dintre
penalizarea erorilor functionarilor publici si acelea ale depunatorilor de
proiecte este in masura debalansat. Mai exact, multe proiecte nu sunt
descalificate din capul locului pentru ca nu se asigura un filtraj prin
intermediul organismelor intermediare in vederea verificarii timpurii a celor
trei tipuri de eligibilitate, precum si a conformitatii administrative a
beneficiarilor potentiali. De asemenea, in privinta deficientelor de
inter-comunicare semnalate, este evident ca strategia de comunicare si relatii
publice a intregului sistem de gestionare conceput de partea romana demonstreaza
numeroase lacune sau slabiciuni in cursul aplicarii. Recente dosare de presa,
precum cel din revista Capital, vorbesc fatis despre un “ labirint al fondurilor
europene”, ceea ce nu este de natura sa incurajeze nici pe primarii din mediul
rural si cu atat mai putin pe intreprinzatorii mici si mijlocii in a depune
proiecte. Alte materiale de presa sau bloguri personale fac vorbire inclusiv
despre un posibil interes al unor grupuri birocratice sau economice de a nu
transparentiza suficient comunicarea legata de accesarea fondurilor UE. Cu toate
acestea, avand in vedere urgenta utilizarii oricaror surse de co-finantare
pentru investitiile romanesti din aceasta etapa ar fi de sperat o consolidare a
mecanismelor de coordonare integrata si de inter-comunicare eficienta in
privinta intregului sistem de absorbtie. O contributie notabila in aceasta
privinta ar merita sa o aiba chiar Comisia Europeana, care este co-responsabila
pentru impactul social-economic la nivel european al fondurilor structurale si
de coeziune.
Pe de alta parte, atata timp cat
demersuri de genul celui prezentat mai sus raman disparate, fara o solidarizare
reala de breasla si fara o capacitate de diseminare elocventa in mass-media,
este de presupus ca acest gen de frustrari si tensiuni vor ramane simple ecouri
ale unui razboi de culise intre practicienii consultantei si perspectiva prea
rigida a autoritatilor de gestionare.
O perspectiva
stiintifica integrata asupra cauzelor slabei accesari a fondurilor europene
Sub semnatura Prof. Alina BARGAOANU,
a aparut intr-un volum special o prima sinteza privitoare la strategiile de
promovare si utilizare a fondurilor europene (ianuarie 2009, editura Tritonic,
colectia “Comunicare Media”), sub titlul “Fonduri Europene”. Pe parcursul a 250
de pagini, autoarea reuseste in chip foarte graitor sa prezinte motivele pentru
care pana acum au fost cheltuiti atat de putini bani din fondurile UE si,
implicit, depuse atat de putine proiecte eligibile si viabile. In esenta, cartea
pledeaza dintr-o perspectiva comparativa pentru o revedere a carentelor profunde
ale intregului sistem in care a fost conceputa pana acum accesarea acestor
finantari. De un interes aparte sunt demonstratiile foarte complete cu privire
la lipsa culturii managementului de proiect si a culturii parteneriatului pe
care programele operationale gandite de Bruxelles nu le pot nici suplini, nici
lichida de la sine. Totodata, autoarea, care nu este doar un profesor, ci si un
practician, nu atribuie responsabilitatile acestui partial insucces de pana acum
doar autoritatilor, ci si lipsei de incredere, de viziune si de curaj a
potentialilor beneficiari. In acest sens, volumul evidentiaza faptul ca un
proiect finantabil prin Instrumentele Structurale (fonduri UE) “ nu schimba in
nici un caz metodele de managementul proiectelor si nici ceea ce presupune acest
proces”.
Demersul Alinei BARGAOANU are si o
dimensiune pozitiva pentru ca scoate in relief superioritatea neta a avantajelor
accesarii acestor fonduri in detrimentul lipsei de interes sau defetismului
referitor la utilizarea acestor oportunitati financiare exceptionale. Cu toate
acestea, efectuand o analiza a campaniilor de promovare a unor programe cu
finantare UE, volumul subliniaza ca pana in prezent au fost tiparite foarte
putine brosuri cu caracter explicativ, iar acestea se limiteaza la prezentari
tehnice mai degraba abstracte, care nu izbutesc sa declanseze un necesar “proces
de auto-persuasiune” sau de catalizare a motivarii beneficiarilor si
detinatorilor de interese.
In ansamblu, volumul este un indemn
la o gandire mult mai apasat proiectiva, la multiplicarea resurselor de
co-finantare si la exploatarea inteligenta a tuturor energiilor viabile ale
consultantei, apta intr-adevar sa faca fata acestei imense provocari in
Romania.
Anunturi utile
In aceasta rubrica va semnalam
care sunt cele mai recente apeluri pentru prezentarea de proiecte din fonduri
UE.
Se apropie cu pasi repezi noile
termene pentru solicitarea ajutoarelor de stat in cadrul noilor scheme UE pentru
IMM-uri:
4 martie - “Promovarea
inovarii in cadrul intreprinderilor” (POS CCE - ANCS) -
link;
30 aprilie - “Sisteme
adecvate de management pentru protectia naturii” - beneficiari: ONG-uri,
institute de cercetare, universitati muzee -
link;
iunie 2009 (prognozat) -
“Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor” (POR) -
link.
Depunere continua
- "Introducerea si mentinerea
in functiune a sistemelor de management, inclusiv EMAS" (PO DCA: AP 2
"Imbunatatirea calitatii si eficientei furnizarii serviciilor publice, cu
accentul pus pe procesul de
descentralizare", DMI 2.2
"Imbunatatirea calitatii si eficientei furnizarii serviciilor")
-
link.
Invitatii la evenimente
recomandate
In sprijinul intreprinzatorilor, managerilor si liderilor de institutii
publice sau ONG,
INVITATIE SPECIALA de PARTICIPARE
Subiect:
Investitii sanatoase si certificarea competentelor prin cura de
KNOWLEDGE MANAGEMENT
Stimati Parteneri si Distinsi Colegi,
In conditiile actualelor probleme pe piata muncii, in special pentru largi
categorii de consultanti din domeniul imobiliar, financiar-bancar si al
consultantei de business in genere, avem placerea sa va semnalam
oportunitatea exceptionala, valabila acum si pentru expertii in project
management sau training din sectorul public sau privat de a urma
specializarea si certificarea competentelor si abilitatilor lor
prin sistemul girat la scara mondiala de prestigiosul International
Knowledge Management Institute ( www.kminstitute.org).
In acest sens, Knowledge Management Institute Romania (Knomacons),
cu sprijinul EUROLINK-House of Europe,
Alternative Sciences Association si al agentiei “ALERON.
Training. Consulting. Outsourcing”, organizeaza la Bucuresti,
in perioada 19-21 martie 2009, la sediul Centrului de Training
ALERON, editia a II-a a “Incubatorului de Proiecte si Afaceri Europene”.
Aceasta reuniune face sa coincida sprijinul concret pentru beneficiarii
potentiali de finantare europeana cu modulul special de
formare si certificare drept “Knowledge Management
Specialist”. Aceasta formare va fi coordonata personal de
reprezentantul IKMI pentru Europa de Est, Dl Octavian SERBAN, MBA la
George Town University; Certified Knowledge Manager.
Numar maxim de locuri disponibile este de 25 de participanti, pe
baza criteriului “primul venit-primul servit”, iar ca si conditii
minime de eligibilitate: studii superioare finalizate (sau in an
terminal); nivel cel putin mediu de cunoastere a limbii engleze; interes
pentru procesul de implementare/gestionare a programelor de finantare cu
fonduri UE, ajutoare de stat, alte programe internationale de sprijin.
Aceasta reuniune face parte dintr-un proiect nonguvernamental si nonprofit
mai amplu plasat sub egida Platformei “EU-RO Clearing Funds”, coordonata
de Fundatia EUROLINK-Casa Europei – “Atelierul Inter-Activ de Idei,
Proiecte si Investitii Inovative” –, program sprijinit de “Asociatia
de Stiinte Alternative din Romania” si “ALERON. Training.
Consulting. Outsourcing”, precum si de urmatorii Parteneri Media:
NewsChannel.ro; Grupul “Tribuna Economica” (revistele “Euroconsultanta” si
“Economie si Administratie Locala”); ClubAfaceri.ro; GhiseulBancar.ro,
Finantare.ro; SmartFinancial.ro; SmartBank.ro; Comunicatii Mobile;
PRWave.ro; ComunicateMedia.ro; StiriEvenimente.ro; Early Warning
Support-“EU-RO Clearing Funds”.
Pentru detalii complete privind agenda reuniunii, conditiile de inscriere
si participare, cei interesati pot consulta siteul
evenimentului sau
contacta secretariatul Platformei “EU-RO Clearing Funds” la tel.-fax:
021.2304997 sau prin
e-mail .
Atelierul
Inter-Activ de Idei, Proiecte si Investitii Inovative este o
initiativa non-guvernamentala a
Platformei EU-RO Clearing Funds,
coordonata de
Fundatia
EUROLINK-Casa Europei, in parteneriat cu
"ALERON.
Training. Consulting. Outsourcing",
Asociatia de Stiinte
Alternative si
Knowledge Management Institute Romania.
Parteneri Media:
NewsChannel.ro
,
TribunaEconomica.ro
,
Economie si Administratie Locala
,
Euroconsultanta
, ClubAfaceri.ro
,
GhiseulBancar.ro
,
SmartFinancial.ro
,
SmartBank.ro
, Finantare.ro
,
Comunicatii Mobile
,
PRWave.ro
,
ComunicateMedia.ro
,
StiriEvenimente.ro
,
Early
Warning Support al Platformei EU-RO Clearing Funds |
Pentru inregistrare gratuita:
link
Nr. 1 - 30 ianuarie 2009
Noutati
privind accesarea fondurilor europene
Accesarea finantarilor europene este plasata direct sub coordonarea
primului-ministru
Recent, atat cu ocazia reuniunii
Guvernului din 12 ianuarie 2009, cat si a intalnirii parlamentarilor si
ministrilor PDL din data de 18 ianuarie 2009 (Brasov), primul-ministru a anuntat
ca pentru a face “o prioritate 0 a Guvernului” din perfectionarea mecanismului
de absorbtie a fondurilor comunitare si monitorizarea permanenta a acestui
demers, a fost luata decizia infiintarii Grupului
interministerial pentru gestionarea absorbtiei fondurilor comunitare, sub
conducerea directa a primului-ministru si a vicepremierului.
Acesta pare sa fie un demers bine-venit si mai
concertat de a plasa la un nivel de interes si de responsabilitate
politico-administrativa cat mai inalta accesarea si gestionarea programelor
operationale cu fonduri UE. Dupa cum se cunoaste, in trecut, acest comitet a
fost coordonat doar la nivelul unui secretar de stat din cadrul Ministerului
Economiei si Finantelor care avea, in directa sa subordonare, pe tehnocratii din
cadrul Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale (ACIS). In
trecutul apropiat, Platforma EU-RO Clearing Funds, a intreprins numeroase
demersuri, inclusiv in cadrul ultimului raport de monitorizare si evaluare
paralela (nr. 5 din 15 decembrie 2008), pentru cresterea gradului de interes in
privinta coordonarii politice a accesarii fondurilor europene si sporirea
gradului de coerenta al masurilor luate de coordonatorii autoritatilor de
management. O asemenea decizie ar urma sa semnalizeze opiniei publice importanta
crescanda a utilizarii banilor publici europeni pentru proiecte de investitii
publice sau private din Romania si, pe de alta parte, sa evite in mod unitar si
constructiv paralelismele, suprapunerile, distorsiunile sau repetarea unor erori
produse in procesul de accesare si implementare a proiectelor cu sprijin
comunitar.
Anticiparea unor noi schimbari
in procedurile de licitatii. Vor facilita ele procesul de accesare a fondurilor
UE?
Dupa cum se cunoaste, Presedintele
Comisiei Europene a pledat recent, in urma reuniunii Consiliului European din 12
decembrie 2008, in favoarea accelerarii procedurilor de achizitii publice,
indreptate in vederea sprijinirii actiunii Statelor Membre in sustinerea
economiilor printr-o realizare mai rapida a proiectelor de investitii publice
majore (adica macro-proiectele, in special cele din domeniul infrastructurii).
In cazul procedurii de licitatie restransa
accelerata, pe care Comisia o considera justificata in lumina crizei financiare,
autoritatile contractante ar putea scurta perioadele limita pentru depunerea
candidaturilor de la 37 de zile la 10 zile, daca anuntul de participare a fost
transmis prin mijloace electronice, iar termenul subsecvent pentru depunerea
ofertelor s-ar reduce de la 40 la 10 zile. Luand in considerare si termenul de
contestare, termenele limita ar putea fi reduce de la 87 pana la 30 de zile.
Conform comunicatului Departamentului pentru
Afaceri Europene al Guvernului Romaniei, in urma intalnirii de la Bruxelles din
12 ianuarie 2009, intre Presedinte Basescu si Primul-Ministru Boc, pe de-o
parte, si Presedintele Comisiei Europene Durao Barroso, partea romana a
solicitat aprobarea unor simplificari si reduceri a procedurilor de licitatii
pentru proiecte europene, inclusiv la nivel intern. Ulterior, a criticat intr-o
interventie radio-televizata conducerea acestui departament pentru faptul ca nu
reusise sa consulte mediul de afaceri in privinta modificarilor legislative
privind achizitiile publice, desi termenul de prezentare a propunerii respective
la Bruxelles era prevazut in data de 19 ianuarie 2009. Desigur, o
de-birocratizare eficienta prin respectarea stricta a reglementarilor europene
armonizate ar fi in interesul potential al tuturor beneficiarilor si
subcontractorilor in cadrul unor asemenea proceduri. Cu toate acestea, luand in
considerare ritmul anevoios in care se obtin diversele documente si avize de la
autoritati competente de catre companiile romanesti, este greu de anticipat daca
o scurtare drastica a termenelor pentru licitatiile din Romania ar putea fi pusa
efectiv in practica, mai ales in conditiile necesitatii de a respecta ansamblul
legislatiei comunitare si al evitarii de noi suspiciuni privitoare la
corectitudinea si transparenta modului in care sunt utilizate in Romania
fondurile europene si se organizeaza procedurile de achizitii publice, in
genere.
Deocamdata, este de presupus ca solicitarea
Romaniei va fi analizata de expertii Comisiei Europene, insa acest nou set de
modificari – al treilea in ultimii doi ani si jumatate in cadrul legislatiei
privind licitatiile – ar putea genereze confuzie si noi dificultati de aplicare
administrativa, mai ales in contextul in care sunt mai multe niveluri
institutionale care intervin in cursul procesului: autoritatile contractante,
ANRMAP, Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor, Curtile de Apel
din cadrul Ministerului Justititie etc.
Potential masiv de finantare a
agriculturii prin fonduri UE. Implementarea concreta a proiectelor urmeaza.
Intr-un comunicat din 16 ianuarie 2009, furnizat
“Agerpres” de catre Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit,
aceasta din urma anunta depunerea pana in prezent a peste 6000 de proiecte, din
care, insa, au fost selectate doar aproximativ 1300. Intre timp, MAPDR a mai
lansat pe 3 decembrie 2008 inca doua noi apeluri de proiecte destinate
producatorilor agricoli si fermelor de semi-subzistenta.
Deocamdata, din punct de vedere obiectiv si in
cunostinta de cauza, este insa greu de apreciat daca numarul relativ redus de
proiecte selctionate reflecta sau nu exigenta evaluatorilor, atractivitatea
programelor pentru beneficiarii potentiali sau, mai degraba, nivelul inca scazut
de informare publica asupra potentialului de finantare al activitatilor agricole
prin fondurile europene. Primele semnale concludente vor incepe sa vina doar
odata cu implementarea proiectelor si cu constatarea capacitatii de raportare a
beneficiarilor si de rambursare ritmica a platilor. Totusi, luand in
considerare realitatile brute ale dezvoltarii rurale din Romania si, daca facem
o comparatie cu gravele probleme intampinate anterior de programul SAPARD, putem
de pe acum anticipa ca vor aparea suficiente obstacole si intarzieri, in special
datorate fragilitatii sistemului de inter-comunicare in mediul rural intre
beneficiari si reprezentantii autoritatilor, ca si numeroaselor subtilitati
birocratice europene cu care fermierii sau tehnicienii agricoli romani nu sunt
decat prea putin acomodati.
Inlocuirea tehnocratilor care coordoneaza
gestionarea fondurilor UE ar putea nemultumi Comisia Europeana si intarzia
implementarea
/
finantarea proiectelor
Drept urmare a unui comunicat al Comisiei Europene,
preluat de Agentia HotNews.ro in data de 9 ianuarie 2009, aceasta importanta
institutie europeana “incurajeaza autoritatile sa asigure continuitatea si sa
mentina expertiza la locul ei”.
Totusi, la nivelul coordonarii centrale, au inceput
deja primele schimbari importante, intrucat s-a anuntat in data de 17 ianuarie
2009 ca fostul Director General al ACIS, Dl Razvan COTOVELEA, a fost inlocuit cu
adjunctul acestuia, Dl Stefan CIOBANU. Aceeasi agentie de presa a comunicat ca
Dlui Razvan Cotovelea i-au fost atribuite alte insarcinari, legate de progamul
PHARE si fondurile EFTA. Mai mult decat atat, au aparut si primele rumori care
sugereaza ca schimbarea amintita, probabil nesemnificativa ca efecte practice,
ar putea fi urmata de inlocuirea mai multor directori generali ai autoritatilor
de management, intrucat posturile sunt vizate de reprezentantii noii majoritati
parlamentare (a se vedea articolul “Cum supravietuiesc fondurile UE foamei
politice de posturi” – Hotnews.ro, 8 ianuarie 2009).
Dincolo de eventualele efecte de ordin managerial
sau al starii relatiilor de cooperare cu Comisia Europeana este de prevazut ca
intregul proces ar putea avea de suferit in cazul in care schimbarile in functii
se vor transfer treptat de la nivelul coordonarii politice prin secretarii de
stat catre expertii tehnici care coordoneaza respectivele autoritati. In acest
context ar fi necesar sa reamintim ca pana la finele anului trecut, autoritatile
de management din Romanianu primisera inca avizul favorabil din partea Comisiei
Europene pentru a putea fi in masura sa acorde pre-finantarile pentru proiectele
deja selectate apartinand unor autoritati locale sau organizatii
neguvernamentale.
Anunturi utile
In aceasta rubrica va semnalam care sunt cele
mai recente apeluri pentru prezentarea de proiecte din fonduri UE.
Se apropie cu pasi repezi noile termene pentru
solicitarea ajutoarelor de stat in cadrul noilor scheme UE pentru IMM-uri:
4 martie
- “Promovarea inovarii in cadrul intreprinderilor” (POS CCE - ANCS) -
link;
30 aprilie
- “Sisteme adecvate de management pentru protectia naturii” - beneficiari:
ONG-uri, institute de cercetare, universitati muzee -
link;
iunie 2009
(prognozat) - “Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor” (POR) -
link.
Invitatii la evenimente
recomandate
In sprijinul intreprinzatorilor, managerilor si
liderilor de institutii publice sau ONG,
In conditiile actualei crize de lichiditati sau de
garantii cu care se confrunta mediul de afaceri, dar si primariile, va propunem
sa participati la primul experiment in Romania de tip INCUBATOR de PROIECTE
si AFACERI EUROPENE in direct, care va avea loc la Bucuresti,
Centrul de Training ALERON (proximitate Piata Dristor), in data de 6
februarie 2009 (orele 10.00-18.00).
Knowledge Management Institute-Romania,
afiliat International Knowledge Management Institute (binecunoscuta
institutie de training si asociatie comerciala mondiala cu sediul central in
Washington DC, SUA), prin intermediul Agentiei “Knomacons”, in
parteneriat cu Platforma de Actiune si Interventie Rapida “EU-RO Clearing
Funds” (coordonata de EUROLINK-House of Europe) va ofera sansa sa
participati la o prima sesiune de lucru in acest format, in cadrul proiectului
nonguvernamental “Atelierul Inter-activ de idei, proiecte si investitii
inovative” – un nou concept exclusiv de invatare si de sprijin adresat
tuturor intreprinzatorilor, managerilor, ca si liderilor in formare din sectorul
public sau privat.
In mod compact, invitatii vor avea posibilitatea ca
de-a lungul unei singure zile sa se concentreze pe urmatoarele componente:
1. examinarea oportunitatilor de investitii si de
parteneriate posibile pentru ideea aleasa;
2. identificarea liniilor, programelor sau
instrumentelor optime pentru co-finantare;
3. cunoasterea si prevenirea dificultatilor si
riscurilor intampinate in cursul pregatirii si depunerii proiectului;
4. consultarea specialistilor pentru imbunatatirea
planului de afaceri si formularea unui buget echilibrat si eligibil;
5. incadrarea investitiei in structura si evolutia
pietei din domeniul corespunzator proiectului, inclusiv prin cooptarea celor mai
viabili parteneri pentru implementare/aport financiar;
6. adaptarea cu succes la raspunderile juridice si
contractuale rezultate, inclusiv prin exploatarea profitabila a legislatiei
achizitiilor, noilor scheme UE ale ajutorului de stat pentru competitivitate, a
parteneriatului public-privat in proiectele de investitii complexe.
Reprezentantii organizatiilor/companiilor inscrise
vor participa pe doua grupe de lucru: pe proiecte economice,
cercetare-dezvoltare si infrastructura; pe proiecte sociale, de resurse umane si
training. Viziunea intalnirii propuse combina flexibil perspectiva pragmatica si
speculativa americana asupra dezvoltarii afacerilor cu abordarea din unghiul
economiei sociale de piata si al egalitatii de sanse, impusa de cerintele UE.
Astfel, in cadrul Atelierului Inter-activ, participantii:
- parcurg si corecteaza din mers drumul de la ideea
investitiei pana la finantarea proiectului;
- se consulta in direct asupra greutatilor sau
problemelor intrezarite sau care pot sa survina in cursul pregatirii/elaborarii
pe hartie a proiectului;
- creioneaza pe viu, sub ghidajul direct al
mentorilor, fazele-cheie ale propunerii de proiect, in acord cu
rigorile/eligibilitatea proiectelor cu finantare UE;
- dobandesc abilitatile de relationare activa cu
autoritatile, partenerii si propria echipa pentru a inlatura dificultatile
legate de avizare, inspectia tehnica, furnizarea garantiilor, primirea
co-finantarii, evaluarea favorabila a proiectului;
- primesc Indrumarul Metodic pentru demararea
investitiilor cu bani europeni (format CD), beneficiaza de consiliere juridica
si contractuala pentru prevenirea litigiilor juridice, intarzierilor de
rambursare financiara si a crizelor in cursul implementarii, obtin Diploma de
Absolvire si adeverinta anexa eliberate sub egida Knowledge Management
Institute-Romania si EUROLINK-House of Europe, membra a Institute
of International Education Network.
Aceasta sesiune demonstrativa face parte dintr-un
proiect nonguvernamental si nonprofit mai amplu, sprijinit in principal de
urmatorii Parteneri Media: NewsChannel.ro; Grupul “Tribuna Economica” (revistele
“Euroconsultanta” si “Economie si Administratie Locala”); ClubAfaceri.ro;
GhiseulBancar.ro, precum si al altor Parteneri Media permanenti:
SmartFinancial.ro; SmartBank.ro; Comunicatii Mobile; PRWave.ro;
ComunicateMedia.ro, StiriEvenimente.ro.
Pentru detalii suplimentare si inscrieri, cei
interesati pot consulta siteul
evenimentului sau
contacta secretariatul Platformei “EU-RO Clearing Funds” la tel.fax: 021.2304997
sau prin
e-mail.
Pentru
inregistrare gratuita:
link
|
|